Wednesday, May 18, 2011

Office Shout Out – Rompak?



Umah akak aku dan abang ipar aku kena ligan dengan perompak minggu lepas. Perompak tersebut kenduri kaw – kaw. Semuanya mengucap syukur atas kejayaan merompak walaupun secara realistiknya masing – masing tunggu masa kena laknat Allah. Habis hilang Honda Accord 3.0 sebijik, laptop 3 bijik, DSLR camera 6 bijik dan beberapa bijik lagi barang yang even aku sebut pun takkan mampu nak ubah keadaan. Yang pasti aku memang respek gila kat abang ipar aku. Dia kena rompak ke tak, muka dia memang statik cool. Setakat RM200k estimate loss, apedehal la sangat kan kalau nak compare dengan pahala sabar? :-D.

X tanda mempertahan?

 Bukan kedukaan kena rompak yang aku nak share dengan korang kat sini. Walaupun ada yang niat nak tepuk – tepuk belakang belakang aku suruh sabar. Hahah!

Untuk makluman, ABANG IPAR aku adalah manusia yang SANGAT – SANGAT PERFECTIONIST. Sebagai contoh, kalau kicap Kipas Udang kat rumah nak dekat abis, abang aku akan beli 2 lagi kicap besar sebagai backup. Kalau satu tayar keta botak, abang ipar aku ni akan tukar empat – empat tayar keta termasuk tayar spare sekali. So kalau aku convert info beliau dalam kes rompak ni, ketahuilah kalian yang rumah beliau dipenuhi sekuriti yang kalian tak mampu nak bayangkan. Tapi kalau dah nak kena rompak tu kena rompak gak kan? Main door je ada 6 kunci berbeza. Pengalaman menjadi pegawai kehakiman menjadikan beliau cukup alert terhadap keselamatan dan kesempurnaan satu – satu perkara. Rarely cool? Geek? Up to u guys…

Abang ipar dan akak aku yang dirompak.


The thing is, walaupun rumah tu memang agak sukar untuk dirompak dan disamun ( Aku nak masuk umah pun payah! Damn! ) Namun perompak – perompak tersebut hanya memerlukan satu jam untuk melakukan segalanya. Pedulik apa keliling umah ada neighbor, abis cair sume mangga Solex yang menjaga keselamatan umah abang ipar aku tu. Diorang pakai asid 4 did the RM200k job! Asid nowadays sungguh multifunction. Bukan setakat nak simbah kat ex GF je. :-D.

So peringatan guys, perompak zaman sekarang sangat nekad. Yang paling penting diorang ni SANGAT – SANGAT BIJAK. Hati pun sangat – sangat kering. Good thing was takde sape pun ada dalam rumah time rompakan. Sume orang pegi keja. Kalau aku ada pun, aku tak sure boleh defend diri pakai silat dalam keadaan injured tangan balut sana sini. Well, Alhamdulillah for that.

So guys? Jaga diri korang elok – elok. Jaga family korang elok – elok dan jaga apa – apa je yang korang sayang elok – elok. Be safe.

See what I see, Feel what I feel.

-          e . I . j . I –

Forgiveness is mine to keep.

No comments:

bloG BudDieS