Monday, September 6, 2010

Ramadhan Shout Out - Mesej subliminal dalam iklan TV3?


                                                                  Saksikan sendiri


Aku rasa mungkin dah tak payah cerita kut sebab semua orang dah tau. Tapi kena cerita gak la. Nanti korang kata aku tak peka dan prihatin plak. Iklan TV3 untuk raya kali ini mengundang kontroversi yang maha hebat. Dengan ciri - ciri mesej subliminal yang sangat - sangat jelas seperti pak haji songkok putih a.k.a Santa Klaus naik beca dan bunga teratai Buddha, aku rasa pengarah kreatif iklan ini patut dikenakan tindakan. Tak kisah 1 Malaysia ke, 8 Malaysia ke tapi janganlah campur adukkan perayaan hari raya dengan perasaan agama lain. Tolong sensitif skit...

Honestly dalam iklan ni, aku just nak mention satu benda je. Pasal tulisan jawi terbalik tu. Konfem - konfem aku marah la. Terang - terang hina Islam. Yang lain tu aku consider teruk gak tapi boleh dimaafkan kalau kena caranya.

Dengan kos RM200 ribu, ianya amat berbaloi untuk memesongkan akidah umat Islam. Tindakan TV3 untuk menarik tayangan iklan ini adalah amat tepat. So, be careful next time TV3.

- e . I . j . I -

p/s : Aku pun dah lama tak tengok TV.

No comments:

bloG BudDieS