Wednesday, September 1, 2010

Ramadhan Shout Out – Kemarahan yang terkawal


Nak try buat camni?

                                                 Balut tangan sentiasa..

                                                  Di mana - mana jua...


                                     Tangan sakit pun boleh update blog kan?

Sakit hati? Tension? Merajuk? Marah? Geram?

Apa korang buat kalau korang menghadapi situasi di atas?

Lain orang lain la caranya. Ada yang hempas pintu kereta kuat – kuat. Ada yang makan tak hengat dunia. Ada yang tumbuk cermin toilet kat HB1 MMU. Ada yang campak handphone dalam Laut Cina Selatan. Ada yang mogok lapar taknak makan. Ada yang pegi melancong jauh – jauh.  Ada yang berkurung macam orang gila dalam bilik. Ada yang bawak keta laju – laju 180km sejam kat Puchong. Ada yang abeskan duit pegi shopping dan ada yang tido sepanjang hari...

Aku?

Aku bukan alim macam Azizi yang boleh pegi amik air sembahyang time marah. Aku jugak bukan Raja yang boleh lepak main game sepanjang hari time tension bila coding FYP sangkut. Aku bukan  macam Afif yang boleh tiba – tiba mengaji Quran time geram sebab tak dapat dating sebab awek dia buat assignment. Aku jugak bukan Ijul yang boleh abeskan duit beli komik sebab gaji lambat masuk.

Abis tu aku buat apa?

Prinsip aku simple. Dari hati aku sakit sebab tahan marah, aku lagi prefer sakit dekat part badan yang lain seperti kaki ataupun tangan. Hati adalah organ penting yang perlu dijaga. Bila terlalu banyak tekanan atau marah tidak dilepaskan, boleh jadi penyakit. Aku taknak mati muda... Banyak lagi benda nak kena buat.

So, aku akan tumbuk dinding rumah atau cermin tingkap sebagai solution. Ataupun kalau dah marah sangat aku akan tumbuk batu bata. Tak pecah pun takpe. Asalkan hati dah tak sakit. Sebab sakit hati dah transfer kat tangan.

Soalannya, adakah method aku berkesan?

Aku dah pakai method ni almost 11 tahun. Dan jujur aku cakap yang aku rasa method ni 70% berkesan bagi aku. Hilang sakit sakit hati aku. Pedulik la orang nak cakap apa. Aku tak tumbuk perut diorang pun..

-          E  . i . J . I –
\
Bulan Purnama, Aku tidak tahu sinaranmu seterang mana... Sebab aku tak mampu membuka mata.

P / S : Jangan banyak tanya kalau tangan aku sentiasa berbalut. Aku memang camni. Maafkan aku tangan kanan dan kiri.

No comments:

bloG BudDieS