Wednesday, March 18, 2009

LeDaNg ShOwDoWn - dEnGaN BiSmIlLaHi, mEnUtUp JaNji MeNaTaP PuTeRi





Dalam 2 minggu kebelakangan ni, aku banyak mimpi pasal Gunung Ledang. Ntahlah, mimpi tu lebih banyak yang baik dari yang buruk dan huduh. Aku mimpi jumpa keris, jumpa orang tua dan jumpa pompuan anak beranak tengah sembahyang dalam gua ( Memang pelik mimpi aku ). Kengkadang tu sampai aku takleh tido. Nak taknak kene la berjaga sampai ke pagi. Nak cakap aku tak basuh kaki secara konsisten, memang bukan la kut. Sampai melambung bil air aku pasal aku rajin basuh kaki je. Mungkin aku terlampau excited bercampur jakun untuk menghabiskan detik - detik indah melayan sisha perasa anggur berjenama Al - Fakeh buatan tangan di puncak Ledang bersama rakan - rakan silat MMU yang lain setelah penat mendaki. Mungkin jugak aku terlampau penat bekerja sampai aku mimpi yang bukan - bukan. Mungkin jugak...

Aku ada menyuarakan dan mengutarakan masalah mimpi misteri aku kepada kengkawan yang lain. Ada yang cakap aku merepek pastu cepuk pale aku 2 - 3 das, ada yang cakap aku terlalu penat dan ada gak yang cakap aku agak cool sebab bley mimpi benda - benda mistik camtu. Sejujurnya aku rimas dengan situasi camni dan aku harus mencari jawapan. Dan jawapan tu aku rasa ada tersembunyi di puncak Ledang.

Terlalu banyak cerita yang aku dengar pasal Gunung Ledang, ada orang yang sesat di hutan Ledang, disorok makhluk halus dan yang terpenting, Gunung Ledang adalah tempat bersemayamnya Puteri Gunung Ledang a.k.a Gusti Putri Raden Adjeng Retno Dumilah, Puteri Raja yang pernah menjadi pujaan hati Sultan Melaka, menjadi Penyulam jiwa Hang Tuah Laksamana Ulung Melaka dan juga mungkin Sang Puteri itulah Nenda aku tercinta...

2 hari lagi, jawapan yang aku cari selama ini mungkin akan terjawap semasa pendakian aku ke puncak Ledang. Aku tak sabar lagi untuk menunggu. Ledang seakan - akan memanggil aku untuk datang. Aku tidak berniat untuk mencabar alam. Aku cuma datang untuk menguji ketahanan diri sambil mencari identiti. Siapakah sebenarnya Puteri Gunung Ledang a.k.a Gusti Putri? Kenapa aku yang dicari? Apakah yang tersirat di balik mimpi? Dari mana asalnya diri ini?

3 comments:

Anonymous said...

aikkk diri sendri pun tak tau berasal dari mana... mari beta meneka... dari achi cuci kain kot... buktinya, lihat di dahi di kepala (lainlah kalau ader dahi kat perut kpala lutut tu no kome)... itulah tandanya yang hakiki membuktikan apa yang pasti... canteeeek... "P

Anonymous said...

ku sudeh bosan ke GL ..
kemping c2..
ku mendakinya hampir setiap tahun ..
ku ade kursus kepimpinan dc2 ..
ku bergembira bersama rakan2 dc2 ..
ku hapir2 mati lemas dc2..
ku hampir2 di halau dr umah olh kerana ku pergi GL tanpa pengetahuan ke dua ibu bapa ku .. haha

3viL X eIjI said...

sapa suruh pegi tak bgtau ibu bapamu..

tgglkan wasiat sebelum pegi ke destinasi dituju..

entah ada maut menunggu..

manakan tau izrail memburu..

klu tak ready kan ke haru..

huhuhu..

bloG BudDieS