Friday, March 27, 2009

PaRt 1 LeDaNg sHoWdOwN – MaRuAh TeMaN dIseMaT HaTi, FiNal yEaR PrOjEcT PeMusNaH MiSi






Setelah bergelut dengan pelbagai soalan provokatif dari pihak atasan ofis aku berhubung kait dengan permohonan cuti untuk mendaki Gunung Ledang, akhirnya aku berjaya jugak sampai ke MMU Cyberjaya, tempat di mana segalanya akan bermula. Tempat berkumpulnya wira – wira tempur yang gagah berani menyahut cabaran mendaki Gunung Ledang tanpa mempedulikan Exam Paper Midterm yang bakal menjelang yang akan menjadi penentu masa depan yang berwarna – warni, diikuti rapat dengan tanpa mengendahkan kad - kad jemputan kahwin musim cuti sekolah berkaler merah jambu dan berbau wangi bersifat sementara yang disyaki datang dari sahabat handai dan saudara mara berdekatan dan juga tanpa mengambil kisah rangsangan bajet yang agak kurang kerana pemberian biasiswa TM yang tidak cukup telus. Ahh! Persetankan itu semua! Mungkin inilah saja detik dan saat yang paling tepat untuk menakluk puncak Gunung Ledang…

Aku terus menuju ke bilik Raja a.k.a Abg Bicep. Bilik inilah yang akan menjadi saksi keberanian Team Circle Of Trust memulakan segalanya. Bilik ini jugalah menjadi saksi aku dibahan dan dicerca Adam a.k.a Abg RXZ Open gara – gara tidak menjejak kaki di Puncak Nuang semasa Misi Nuang Pertama, bilik ini juga yang menjadi saksi Dobong berdiri megah dan bermaruah semasa berjaya menakluk puncak Gunung Nuang dan pada hari ini, bilik ini akan menjadi saksi aku kembali bersatu – padu dengan Adam untuk mendaki Gunung Ledang. Aku dah sampai… Dengan menggunakan sedikit tenaga keupayaan dan kinetik, aku membuka tombol pintu..

Aku : Assalamualaikum! Tak jawap pun aku pedulik apa! Aku masuk jugak! Wahahaha!

Raja : Waalaikumsalam. Woit! Aku ingat ko tak datang. Kahkahkah! Manelah tau kan awek ko tak bagi ikut. Ko kan unpredictable.

Aku : Haha! Ko jangan macam – macam Raja. Lama dah aku plan nak panjat Ledang ni. Nak citer banyak pun tak guna. Pelbagai rintangan aku dah lalui dan aku dah sampai dah pun. Ni ha! Barang azimat kita! Usha sket! Adui.. Penat gila aku bawak balang sisha nih.. Kurang sikit berat dari Adam! Haha!

Raja : Kahkahkah! Balang Sisha Arab Asli milik En. Arif! Kalau ko tak bawak menatang nih memang aku taknak ikut duh! Baik aku duduk buat bodo besarkan perut dalam bilik je. Wahahaha! Mana headlamp berkuasa bateri yang akan menerangkan hari malam dan kelam aku di Ledang yang telah ko janjikan dalam manifesto Pilihanraya Umum ke – 12?

Aku : Kahkahkah! Pilihanraya jadah apenye. Nah! Amik headlamp ko nih! Ni aku nak citer sket pasal produk berkualiti tinggi ni. Headlamp berkuasa bateri ko ni punyelah hebat dan anggun. Aku beli kat Uptown Shah Alam Seksyen 24. Kehebatan suluhan lampu headlamp yang terang ni akan memantaskan perjalanan pendakian sampai ke puncak. Tapi sinaran lampu die jelah yang sampai dulu kat puncak. Ko still ada kat bawah. Wahahaha! Jangan lupa bayar kembali dengan kadar sesegera mungkin. Adam mana weh? Dobong mana?

Raja : Kahkah! Hampeh ko ni. Adam kalau time – time camni mesti tido punya! Beliau kan insan yang paling fit dan berstamina tinggi. Setakat Gunung Ledang tu, takyah susah – susah nak pakai kaki nak naik. Adam akan selambe je pakai tangan buat handstand dari bawah sampai atas puncak! Kahkahkah!

Gelak tawa riang Raja a.k.a Abg Bicep memecah suasana petang di HB2. Tiba – tiba…

Paan : Ni ape kebenda panjat – panjat gunung ni? Baik korang main futsal la weh! Lagi banyak peluh kuar! Takde faedahnya naik – naik gunung ni. Buat sakit badan je. Hoho!

Aku : Wahkahkah! Lancang btul mulut ko Paan! Daripada ko kutuk kitorang, baik ko follow naik Ledang weh. Boleh la menghapuskan lemak – lemak degil di bahagian perut ko yang bermasalah tu. Kurus sikit nanti! Wahkahkah!

Paan : Menghapuskan lemak mendenya! Adam tu dah banyak kali naik gunung tapi makin gemuk plak aku tengok! Baik aku menggunakan cara yang lebih konvensional dan efektif. LIPO 6. Ianya terjamin berkesan! Dengan hanya RM150 di farmasi yang terpilih, ianya berupaya mengurangkan berat badan sebanyak 5kg dalam masa kurang seminggu tanpa bersusah payah pegi ke Gimnasium untuk Cardio Fitness, jogging, pumping dan lain – lain perkara yang menyusahkan! Wahkahkahkah!

Happy sungguh Paan. Ketawa berunsur riak mengejutkan Adam yang lena dibuai mimpi indah berkaraoke dengan mek Kelantan…

Adam : Huh? Kawe mace denga ado suspek kecek kawe gemuk tadi. Siuk bto! Pante bto oghe saun – saun kawe gemuk ni. kawe buke gemuk la weh. kawe cumo tok bapo kughuh ja. Kahkahkah! Eeh? Encik Eiji a.k.a Arif doh sampa doh. Bilo mu sampa lahanak? Baju rasmi Gayong kawe mano? Berjangguk doh kawe tunggu ni! Penak nok cuko banyok kali jangguk ni! Nate sungguh! ( p/s : Pada sesapa yang tak paham, terjemahan ada disediakan di sini  Huh? Aku macam dengar ada suspek cakap aku gemuk tadi. Siut btol! Pantang btol orang sound – sound aku gemuk ni. Aku bukan gemuk la weh. Aku cuma tak berapa kurus je. Kahkahkah! Eeh? Encik Eiji a.k.a Arif dah sampai dah. Bila ko sampai lahanat? Baju rasmi Gayong aku mana? Berjangguk dah aku tunggu ni! Penat nak cukur banyak kali janggut ni! Binatang sungguh! )

( Untuk kemudahan semua, aku akan translatekan dialog Adam ke Bahasa Melayu yang mudah difahami semua. Terima kasih. )


Aku : Kahkah! Bingai jugak perangai ko time – time baru bangun tido eh Dam? Next time aku datang MMU aku bagilah baju ko tu. Ko ni rileks mileks je aku tengok. Baju nak pegi Ledang sume dah packing ke? Memanjang membuta je ko nih! Pegi kemas baju weh! Kene tinggal satgi kang nangis pulak! Amin da bising – bising suruh packing tu!

Adam : Haha! Tido la best! Ni aku baru nak packing barang la ni. Kecoh la Amin! Haha! Apa cita member baik ko Dobong? Dia kata dia takleh nak ikut. Banyak btol alasan kongkrit dia..

Demikianlah alkisahnya, Dobong a.k.a Abg telur Goreng Berempah tak dapat ikut kitorang memanjat Ledang atas sebab kene buat Final Year Project. Aku, Adam dan Amin a.k.a Kapten Boleh dah puas memujuk Dobong tapi semuanya sia – sia. Dobong tetap berpegang teguh dengan pendirian beliau. Hanya menyiapkan Final Year Project menjadi sasaran. Beliau tidak sanggup lagi menghabiskan sisa – sia usia lewat 20 – an di MMU Cyberjaya ini. Tidak lagi..


Kriok… Pintu bilik Raja dibukak..


Dobong : Assalamualaikum.. Ni bilik Raja a.k.a Abg Bicep ke?

Raja : Waalaikumsalam. Eeh? Encik Dobong datang la. Ni ko dari mana ni? Ingatkan ko dah lupa bilik aku kat mana. Wahkahkah! Ko dah tukar fikiran nak naik Ledang ke? Jomlah cukupkan korum layan sisha kat Ledang. Ni Arif datang bawak balang sisha baek punya..

Dobong : Aku pegi jogging keliling MMU la. Usha awek Iran sket! Haha! Superb! Aku memang da lupa pun bilik ni kat mana. Aku siap sesat lagi tadi! Ni pun aku print jalan dari Google Map baru aku boleh sampai sini. Hahaha! Sorilah kengkawan. Aku bukan taknak pegi. Tapi aku kene buat Final Year Project ( FYP ) la weh. Serabut pale otak aku. Lecturer cam hampeh.

Raja : Haaa.. Sebelum ko konfem dengan jawapan ko tu, baik ko usha dulu balang sisha Arif ni. Layan weh. Ko ikut je la kitorang naik Ledang. FYP ko tu ko buat time kita dah balik dari Ledang la. Takdehal punya! Ko jangan la skema sangat bro. Nak skema – skema pegi masuk MRSM la. Kahkahkah!

Adam : Takyah la ko buang masa pujuk Dobong tu Raja. Dah 2 minggu dah aku pujuk. Amin pun dah taktau camne nak racun si Dobong ni. Memang Dobong taknak pegi! Hati da keras. Muka dah tak ensem. Kahkah! Ni aku ajak ko last ni Bong. Jomlah naik weh. Naik Ledang ni lagi senang dari naik Nuang! ( Takleh blah statement ni )

Dobong : Next time korang panjat gunung lagi konfem aku ikut weh! Serius aku cakap! Sekali lagi aku jelaskan, aku memang nak ikut tapi nak buat camne. Ni aku tengah jeles pasal korang pegi Ledang ni. Siut btul la. Korang slalu plan tak ikut jadual hidup aku! Sedih la aku camni… Isk. Isk. Isk.

Kalau ikutkan kitorang, memang kitorang sedih jugak Dobong tak ikut. Dobong adalah insan yang mesti ada dalam setiap XPDC pendakian. Membuat lawak tanpa sedar, setiakawan dan teguh pendirian adalah antara kriteria – kriteria yang ada dalam diri Dobong. Takpelah Dobong… Insyallah, ada masa nanti kita panjat Ledang lagi sekali.

Tanpa mempedulikan esak dan tangisan Dobong, Aku, Raja dan Adam terus mempacking barang untuk persiapan pergi ke Ledang. Masa mempacking menjadi semakin suntuk. Amin a.k.a Chef Sardin mula memberi arahan pergi ke tempat parking. Kitorang menjadi semakin teruja dan jakun. Aku taktau orang lain camne tapi aku ada misi penting untuk dilaksanakan. Untuk menjawab persoalan misteri siapakah aku yang sebenarnya di Ledang… Mampukah kitorang menakluk Ledang? Mampukah Adam sampai ke puncak dan membuktikan Ledang lebih senang didaki dari Gunung Nuang? Siapakah lagi ahli – ahli baru Circle Of Trust? Adakah mereka mampu menggantikan tempat Dobong di hati Amin a.k.a Kapten Boleh?

Bersambung…

12 comments:

Anonymous said...

ku dah boring nek GL tuu

Anonymous said...

gagah ker..??? takat cakap kat sini boleh lah... pas turun gunung 2 minggu satu badan sakit2... merengek2 mengadu2 takmau lak cerita ek.. piiidaaaahhh... gagah perkasa la sangat....

3viL X eIjI said...

syyhhh..

diam - diam sudahlah..

malu klu org tau rahsia terdedah..

diri ini dikenali gagah..

nnt habes reputasiku punah..

kahkahkah..

adam said...

ek ele arip.. ngadu kat awek.. aku siap bleh sambung kayak dr kuala ibai dr pulau kapas pegi balik lg.. satu lg sejak bile aku speaking kelantan ngan ko?

3viL X eIjI said...

kahkah..

en adam mmg gagah..

setakat pegi berkayak apelah kesah..

ngadu pada awek tidakla pernah..

hanya Allah tempat berserah..

wahkahkahkah...

MZ said...

oit, aku link blog ko kat blog aku.
exchange ah.

Anonymous said...

aper plak diam2 sudah...
bisingnya sampai telinga nak pecah...
kemana hilangnya si gagah...
gagah meraung merengek agagagaagaga...

hahahahah best gak main pantun ni... sila2...

3viL X eIjI said...

untuk encik adam gagah berani..kononnya.

wahkahkahkah!

makan mCd di pinggir kali..

anak kuda mati disepak..

di gunung ledang sampai last skali..

di tempat kayak pun sama jugak..

wahkahkah..

adam said...

ujian star2 longshaft je last skali, kayak ke pulau kapas pegi balik aku sampai awal ok, walaupon aku turun ledang last skali.. aku tetap sampai puncak bukan cam ko hahaha

3viL X eIjI said...

huh?

bukan cam aku?

kabus tebal sgt ke smp tak nmpk aku kat puncak?

apada..

adam said...

kena cabar baru sampai puncak nuang kahkahkah, sib baek ledang ko sampai

3viL X eIjI said...

takyah cabar pun aku naek balekk..

jatuh reputasi aku wehh..

nak taknak kene panjat balik...

maluuu...

wahahaha..

bloG BudDieS