Sunday, March 1, 2009

PaRt 11 NuAnG ReVeNgE – sMaLaM hARi eN. AdAm, hArI NI hARi aKu, eSoK pUn hAri Aku JugAk..




“Dah! Dah! Jom turun!” Kapten Amin mula memberi arahan. Arahan yang pendek dan ringkas tapi cukup sarat dengan mesej yang membina. Aku dan Dobong yang tido lena dibuai mimpi indah terus terbangun sebab takut kena tinggal kat puncak. Kitorang pun kemas2 barang dan merenung sejenak panorama indah saujana mata memandang ciptaan Allah yang terhidang kat puncak tu ( Indah ke? ) walaupun hati kitorang menyumpah seranah sebab puncak tu dipenuhi sampah sarap sumbangan ikhlas bebudak sekolah Henry Gurney yang tak bertamadun (Dahlah tak dapat layan sisha! Tensen 2x ganda!) Tapi bagi aku, berjaya naik ke puncak Nuang adalah kepuasan yang agak maksimum. Cabaran Abg RXZ Open telah aku jawap dengan tekun dan sukses. Hati aku yang serabut dan gundah gulana kembali tenang… Misi murni aku dan Dobong untuk menakluk Nuang telah berjaya.

Setelah melambai2 lemah dan melemparkan senyum2 perli kepada brother2 CIMB sebab diorang kehabisan stok makanan ( Kah! Kah! Kah! Makan daun la korang!) , kitorang pun memulakan perjalanan turun ke Kem Lolo. Amin a.k.a Chef Sardin dan Raja a.k.a Abg Bicep terus memecut pantas tanpa memikirkan masa depan yang belum pasti. Tak sampai lagi pertengahan jalan ke Puncak Pengasih aku dah tak nampak diorang dah ( Memang terer diorang ni ). Masa kitorang turun tu, terserempak la dengan kawan2 brother CIMB yang turut naik sambil membawa supply makanan. Setelah merefill tenaga dengan melihat dan meng’usha’ tanpa izin awek kawan brother CIMB tersebut, kitorang terus memecut turun sambil mempertontonkan muka riak dan puas sebab dah sampai ke puncak ( Yang terawal lak tu! ).Tapi riak2 dan takbur pun hanya bersifat sementara. Satu bala bencana menanti aku 200 langkah di hadapan … Jom kita kira sama2…

Prap!!! Bajet2 je dah cukup kira 200 langkah tiba2 sandal sebelah kanan aku putus! Pulak! Aku mula cemas dan kaget. Macam mana aku nak mengaharungi hari mendatang? Dahlah banyak akar2 kayu sepanjang perjalanan turun ni. Tu tak masuk pakej kene harung selut becak campur pacat penghisap darah dengan binatang berbisa a.k.a lipan, siamang dan lain2 ( Siamang pun ada bisa weh!). Tapi nak kecoh2 gelabah pun dah tak guna dah. Benda dah jadi. Bukan ada kedai jual selipar atas ni. Aku terus buang sandal tu. Nak simpan pun buat apa. Dengan mengambil iktibar dan pedoman atas kejadian tersebut, aku dengan rasa rendah diri menasihati pada sesapa yang nak naik gunung tak kisahlah gunung apa, janganlah poyo2 pakai sandal. Memang konfem putus punya! Memanglah nampak hensem sket kalau pakai sandal ni tapi kalau dah putus, ensem tu tak ke mana...

Dengan bala yang jadi bertimpa2, tinggallah aku, Dobong, Zack dan Afik meneruskan perjalanan turun. Masa ni kitorang tak fikir banyak dah. Yang kitorang tau, nak turun cepat pastu baring kat campsite, nak reply SMS ( Part ni Afik dengan Zack je yang terlibat) nak mandi pastu nak layan sisha..Oppss..nak solat Zohor… Kitorang semakin jauh melangkah. Sayup2 kedengaran gurau senda dan suara bebudak pompuan Kelab Kembara UITM yang semakin dekat…

No comments:

bloG BudDieS