Thursday, June 4, 2009

oFfIcE sHouTouT – uLtImAte sChOoL HolIdAyS foR dUmMieS - SUNAT




Si anak kecil yang aku tak ketahui namanya menangis dan melalak lantang. Hasratnya untuk melihat rancangan suci serba sempurna si ayah terhalang. Si anak tidak lagi mempedulikan insan – insan di sekeliling yang memandang. Si ayah mula rasa geram bercampur bengang. Nak dilempang si anak timbul pula rasa sayang. Nak tak nak si anak terpaksa dibawa pulang. Si ayah pula benak memikirkan rancangan yang lain untuk esok mendatang. Kerbau dan lembu untuk kenduri dah mula tumbang. Rancangan Sunat – sunat untuk si anak berakhir malang…

Itulah dia antara gelagat – gelagat budak – budak sekolah yang dapat kita lihat masa alam ria cuti sekolah ni. Nak kene sunat pun takut! Siap kena heret pegi klinik weh! Budak tu plak meraung tak hengat! Masa nak kena sunat tu pulak, sampai 5 orang dewasa diperlukan untuk memegang budak tu dari terus meronta – ronta. Macam kena rasuk pun ada! Daripada cerita lain yang aku dengar dari sumber yang boleh dipercayai, ada sampai satu tahap, ubat bius dan pelali terpaksa digunakan oleh si bapak untuk membuat si anak hilang upaya dan seterusnya Doktor a.k.a Tukang Sunat mengambil kesempatan itu untuk menyunatkan a.k.a mengkhatankan si anak. Fuh! Settle sudah… Susah gak nak sunatkan budak – budak zaman skang ni eh? Macam pergi perang… Tapi hanya seorang insan harus menjadi korban.

Masa aku kecik dulu, sunat menjadi salah satu pengukur keberanian yang jati. Menang bergaduh pun tak guna kalau tak sunat a.k.a Kulup! Time aku sekolah rendah dulu, ada member aku yang siap cas harga kepada kengkawan yang tengok ‘Anu’ beliau yang kena sunat! Yang tak sunat plak hanya mampu menipu kengkawan lain untuk mendapat penghormatan sebegitu rupa… Jangan terkejut kalau aku kata zaman dulu siap ada penubuhan puak a.k.a clan untuk budak – budak yang dah sunat a.k.aPertubuhan Budak Berani Sunat Se – Malaysia (PBBSSM). Hanya yang dah sunat boleh join! Yang tak sunat a.k.a Kulup tengok dari jauh jelah. Kahkahkah!

Sunat a.k.a Khatan ni jugak menjadi sumber penjanaan wang ketika cuti sekolah (Kalau tak sunat tak dapat duit weh!). Mak bapak akan buat sedikit kenduri lepas si anak bersunat. Saudara mara yang datang melawat akan memberi imbuhan berupa wang ringgit yang kadang kala boleh menjangkau ribuan ringgit! Pada si anak yang berwawasan, duit tersebut akan digunakan untuk membayar yuran sekolah, membeli baju sekolah dan membeli basikal yang lebih pantas untuk ke sekolah. Untuk anak – anak yang lebih maju a.k.a advance seperti aku, duit tersebut akan digunakan untuk membeli alat permainan video Brick Game dan Micro Genius a.k.a Atok Playstation 3. Memang masyuk!

Yang paling penting, sunat ni adalah pengukur kematangan seseorang. Sunat a.k.a berkhatan ni adalah tuntutan Islam kepada individu lelaki. Ia adalah transformasi kehidupan dari seorang budak kepada seorang lelaki matang. Dengan bersunat, kebersihan diri terjaga dan Insyallah sebarang penyakit kelamin dapat dihindarkan. Apa – apa pun yang paling best pasal sunat adalah mendapat greenlight dari ibu tercinta untuk bawak anak dara orang dating! Kahkahkah! Macam yang arwah mak aku pernah cakap, “ kalau tak sunat takleh kawin tau “…

Selamat bersunat semua….


Selalunya Jujur, Kengkadangnya Ikhlas, Jarang - jarangnya Tawaduk tapi Semestinya Benar…

- E . I . J . I -

2 comments:

Anonymous said...

"selalunyer jujur, kengkadangnya ikhlas, jarang2nya tawaduk tapi semestinye benar"
ni macam teka teki dalam nujum pak belalang la.cume pelik je maksudnyer.
En. Eiji a.k.a Arif a.k.a abg nasi mentah. please, be more creative.

3viL X eIjI said...

maksudnya tak pelik cuma ia mudah difahami bagi sesapa yg mencari identiti diri.

bloG BudDieS