Tuesday, June 2, 2009

FiNaL PaRt LeDaNg sHowDoWn – LaNGiT DijUnJuNg, aZimAt diSaNJuNg






Makin laju dan pantas aku dan Izzat a.k.a Abg Kuat SMS mengatur langkah menuruni Gunung Ledang. Keseronokan membayangkan suasana mandi – manda di dalam kesejukan air sungai bersuhu 20 darjah celcius di kaki gunung menjadi pemacu semangat dan motivasi untuk terus melangkah riang. Dah sampai masanya kitorang semua berpijak di bumi yang nyata setelah 2 hari suntuk kami mendaki dengan cemerlang. Bunyi air sungai yang mengalir tenang semakin kedengaran di gegendang… dan…

Yeahaaa! Setelah penat berlari, akhirnya aku dan Izzat a.k.a Abg Kuat SMS dah sampai di Kem Asahan a.k.a kaki Gunung Ledang, tempat di mana semuanya bermula. Aku dapati Amin a.k.a Kapten tengah bersantai mandi manda bersama Raja a.k.a Abg Bicep, Pijan a.k.a abg Rim Sukan dan Has a.k.a Abg Rambut Tegak (Tak tunggu kitorang pun! Bagus diorang ni!). Amin tak ketinggalan mengucapkan tahniah kepada aku kerana berjaya turun dalam waktu yang agak cepat. Zul a.k.a Abg Driver VIVA pun baru sampai walaupun beliau turun gunung tadi agak laju. Ini semua gara – gara tapak kasut beliau yang tercabut di pertengahan perjalanan. Adam a.k.a Abg RXZ Open dan Usop masih belum tiba… Mana la diorang pegi ni.

Persetankan tu semua! Aku terus masuk ke dalam air sungai yang sejuk untuk melepaskan penat dan lelah mendaki. Nyamannya air sungai ini. Hilang semua masalah yang bersarang di jiwa… Tapi sekejap je la kan. Yang penting masa – masa camni patut dinikmati secara maksimum. Ntah bila masa – masa camni akan datang lagi… Kalaulah umur tak panjang. Manalah tau. Waallualam… Tiba – tiba.

Adam : Akhirnya… Aku sampai jugak kengkawan. Hukhuk.

Amin : Haha! Apsal lambat sangat weh? Kitorang sume dah siap – siap nak balik dah! Wakakaka! Malulah skit dengan Eiji tu.

Adam : Ala… Turun laju – laju pun bukan dapat hadiah. Aku menikmati pemandangan alam la. Masyukk….

Amin : Iyelah tu… Cepat siap weh. Jap lagi kita gerak. Lambat ko balik sendiri!

Dengan arahan tegas Kapten Amin, kitorang pun bersiap – siap untuk pulang ke MMU. Berat rasanya kaki dan hati nak balik. 1001 macam kenangan kitorang dapat kat sini. Dan skang dah sampai masanya kitorang kembali ke pangkuan kehidupan masing – masing sebagai student, pekerja, boyfriend bapak saudara dan banyak lagi.

Pengembaraan kitorang di Ledang berakhir bila Pijan menghidupkan enjin Kereta Proton Wira Rim Sukan Kaler Biru beliau. Aku taktau apa yang orang lain fikir tapi yang pasti, aku akan datang lagi ke sini… Dobong a.k.a Abg telur Goreng Berempah pasti ternanti – nanti kepulangan kami untuk berkongsi pengalaman di Ledang…


- T h E . e N D -

No comments:

bloG BudDieS