Sunday, April 4, 2010

WeEkEnD sHoUToUt - Perlukah Sakit?

Sakit ni...



                                                         Demo Merdeka 2008, Kuantan Parade

" Masa sihat sebelum sakit "

Adakah kita betul - betul faham ayat tersebut?

Jika kita kaitkan ayat tersebut dengan seni mempertahankan diri, ia membawa makna yang sangat - sangat besar.

Bukan seorang dua kawan - kawan aku yang berputus asa dalam mempelajari seni mempertahankan diri. Bila dikunci sudah menjerit - jerit, bila ditumbuk amatlah sakit, bila ditendang bukan sedikit dan bila disuruh melompat amatlah perit. Bila mereka diuji dengan benda - benda ini, mereka tewas lalu mereka lebih rela pasrah tanpa ada rasa sesal untuk tidak mempunyai seni mempertahankan diri malah ada yang lebih kritikal, mereka mengatakan bahawa tidak mempunyai dan mempelajari seni mempertahankan diri bukanlah sesuatu perkara yang besar.

Adakah patut atau benar dengan mengatakan sedemikian?

Bagi aku, sakit, kecewa dan putus asa adalah lumrah dalam kehidupan. Jangankan kata bersilat, kita menghadapi kesulitan dan kekecewaan dalam kehidupan kita seharian. Semua kesulitan dan kesakitan adalah pengalaman yang berharga untuk kita tahu di mana tahap kita mampu menyerap tekanan dan seterusnya menghadapi apa - apa perkara dengan tenang.

So, dalam mempelajari seni mempertahankan diri, kesakitan adalah perkara lumrah. Selain menjadikan kita lebih lasak, ia juga menjadikan kita lebih tabah. Sabar adalah kunci. Tidak ada ilmu yang mudah untuk dipelajari kalau kita tidak sabar. Insyallah...

- E . i . J . i -

Sakit adalah untuk org yang hidup...

P/S : Thanx banyak - banyak Kak Ila..

No comments:

bloG BudDieS