Monday, December 28, 2009

oFfIcE sHoUtOuT – AkU tErImA NiKaHnYa… ( PaRt 2 )


Hari yang bahagia disambut girang. Selawat dan salam memecah ruang. Paluan kompang menyentak gegendang. Sanak saudara yang jauh dan dekat dah sibuk bertandang. Riuh – rendah jelas berkumandang. Lembu dan kambing dah mula tumbang. Menjadi santapan lazat cemerlang. Jiran tetangga melantak kenyang. Mak dan bapak tersenyum riang. Sahabat handai gelak memanjang. X girlfriend mengucap panjang. X boyfriend bermuka bengang. Kekasih hati dah jadi milik orang. Kerna lambat masuk meminang. Apa nak buat sekarang? Isytihar perang? Jadi Paelang? Berlagak garang? Mintak hutang? Takkan nak terajang? Tumbuk dan lempang? Gigit dan tendang? Tusuk keris dan pedang? Pada pankreas suami insan tersayang? Supaya di hati terasa tenang? Menjadi formula fikiran lapang? Dari jauh hanya memandang. Di atas pelamin disanding sepasang… Malang… Malang…

Satu pagi di ofis…

Kak Sariah (KS) : Hah! Apsal ko datang keje lambat? Jam loceng ko abis bateri ke? Bukan jam loceng ko pakai bateri cas ke? Apsal muka ko kusam dan layu je ni? Kurang vitamin C eh? Ko clash dengan girlfriend ko kan? ( Alamak! Datang dah broadband bergerak berkelajuan tinggi ni. Banyak gila soalan lak tu! Adus! Mana satu nak jawab ni… Takpe – takpe. Layan jelah jap.. )

Aku : Iskh! Mulut akak ni celupar betul la. Saya penat dan exhausted la kak. Kalau nak cari pasal dengan saya esok kan ada… ( Bagi jawapan biadap skit. Mintak – mintak diam la minah ni… Baru ko tau sapa aku… )

KS : Kan akak tanya je… Penat jadah apa hari Isnin. Ko main polo air ke smalam?

Aku : Jangan la la ngok sangat akak oiii… Kan banyak gila jemputan kahwin sekarang ni. Nak taknak kena la pegi. Kang tak pegi ada je orang bising – bising. Berdarah telinga saya ni kene bebel.

KS : Laaa… Yeke? Orang lain yang kahwin ko plak yang penat? Tak relevan langsung!

Aku : Kalau satu je kenduri kahwin takpe kak. Ni satu hari lebih dari 10 jemputan! Tak terkejar saya…

KS : Siannya ko. Pegi yang mampu je dahlah… Yang poyo – poyo pegi semua tu buat apa? Nak ngorat pengantin pompuan ke? Ubah la skit perangai buruk lagi nista tu. Agak – agak la ko ni pun…

Aku : Hish! Kalau sehari tak merepek boleh tak? Kalau ikutkan saya, haram satu kenduri pun saya taknak pegi kak. Tapi abah saya tu kuat membebel. Dia kata kalau saya tak pegi kenduri kahwin, nanti time saya kahwin takde sape lak nak pegi. Terbaekkk punya ugut! Mulut orang tua tu capoi gak kengkadang. Nak taknak menjunjung perintah jela… Kalau tak kena sula nanti…

KS : Kira tak ikhlas sangat la pegi kenduri kawin ni? Tapi betul gak kata dia tu… Ko pun satu hal. Kuat sangat melawan. Rilek – rilek dah la…

Aku : Besa la kak. Cucu Puteri Gunung Ledang la katakan. Kena la kuat melawan skit… Ahaha.

KS : Tapi kalau ikutkan akak pun akak malas nak pegi kenduri kahwin. Leceh! Akak ni kan…

Aku : Pulak!! Pesal? Patut la masa akak kahwin tu orang tak ramai datang. Ahaha!

KS : Ko jangan biadap sangat dengan akak boleh tak? Dengar dulu…Duit minyak keta lagi nak pegi kenduri kahwin tu kurang – kurang RM50! Tak cukup dengan tu setiap kali datang kenduri kena bagi duit becek dalam sampul tu kat bapak pengantin. RM10 paling kurang! Pastu kena bagi hadiah kat pengantin lak tu! Hadiah paling cikai seterika. Bape hengget dah tu? Kalau dah 10 kenduri aku redah, tak ke koyak handbag Prada aku ni? Bangkrap…

Aku : Btul tu kak. Dalam Islam sebenarnya takde amalan bagi – bagi duit tu. Cukup dengan mendoakan kebahagiaan pengantin je. La ni benda tu dah jadi amalan plak… Kalau ikut hukum kenduri tu dibuat untuk menjamu tetamu yang datang dengan niat meramaikan dan memberkatkan majlis.

KS : Tau pun ko! Nasib baik ko tak ponteng sekolah agama dulu. Kenduri sape ko pegi smalam?

Aku : Kawan – kawan je kak. Yang rapat je saya pegi. Yang tak rapat sangat tu saya kirim SMS doa harian je la. Tapi rasa bersalah jugak la tak pegi…

KS : Ala… Diorang pun faham ko ada kenduri lain nak kena pegi. Ko bukan leh buat apa – apa pun.

Aku : Akak ada tengok Naruto?

KS : Naruto??? Hari Jumaat time Maghrib kan? Ninja rambut kuning tu? Yang suka bertukar jadik pompuan seksi tu? Yang ada Serigala Sembilan Ekor dalam badan dia tu kan? Akak selalu teman anak – anak tengok. Apa si Naruto tu suka cakap… Dattebayo!

Aku : ( Alamak! Salah soalan da. Lain aku tanya lain dia jawab…Takpe – takpe. Keadaan masih terkawal. Layan je…) Haa! Yang tu la! Kan dia ada jurus yang boleh jadi badan banyak – banyak tu. Alaa… Lupa la plak nama jurus tu…

KS : Ko ni! Tu pun taktau! Kage Bunshin No Jutsu la. Lain kali tengok Naruto tulis nama jurus dia tu!

Aku : ( Gila taksub minah ni…) Tak kisahlah nama apa pun jurus tu. Tapi kalau saya ada jurus tu, saya jadikan badan saya banyak – banyak. Pastu pegi suma kenduri tu. Haha! Yang belen – belen badan saya tu saya pegi la melancong ke, dating ke, main game ke… Mahsyuk!!!

KS : Hekeleh! Ko ni banyak berangan la… Kan ke cerita kartun je tu. Bawak – bawak la matang sikit… Umur bape da ko ni? Senang cita, pegi kenduri kahwin mana yang mampu je. Tak payah pegi semua. Tu pun nak kena ajar ke?

Aku : ( Huiks! Aku jugak yang kena balik… Adus.. Cilanat minah ni…) Yelah kak. Pasni saya tengok Astro Oasis layan Fadzilah Kamsah je. Ni borak – borak ni, keja akak dah siap ke belum? Year end report dah buat ke?

KS : Alaa… Report tu ko nak next week kan? Next week je la akak buat. Akak bz ni…

Aku : Pulak? Tadi seronok sangat ajak borak… Nampak macam tak bz pun.

KS : Ko Nampak je akak macam tak bz. Tapi akak ni bz sebenarnya. Hari kerja pun bz. Weekend lagilah bz… Iskh! Macam datin – datin la gak senang cita. Hehe! Masih comel kan akak gelak?

Aku : Yeke? Taktau la plak… Sampai camtu skali? Huiyo!! Weekend ni akak bz buat apa? Pegi mana?

KS : Kenduri kahwin la! Nak makan free.. Ada la dalam 3 – 4 jemputan…

Aku : Huh???? !@#$%^&**()!!!!!

p/s : Jangan borak – borak time ofis hour…

No comments:

bloG BudDieS