Thursday, March 18, 2010

OfFiCe sHoUtOut – Kekuatan Yang Terkawal




 Sesi pemberian ilmu oleh Cikgu Ariffin

Permainan petua Seni Keris Lok 9


Memiliki kekuatan merupakan salah satu kelebihan yang boleh merubah keputusan satu – satu bentuk pertarungan. Namun kadang kala memiliki kekuatan merupakan satu kriteria untuk menyumbang tewas. Apa yang aku nak kongsi kat sini adalah niat mempelajari seni mempertahankan diri bukanlah untuk menjadi kuat tapi adalah untuk memahami sejauh mana badan kita mampu mengadaptasi keadaan bahaya dan bertindak mengikut situasi yang diperlukan.

Tapi bila bertempur, adakah kekuatan memainkan peranan utama?

Apakah yang bermain di minda kita sewaktu kita memukul atau menerajang pihak lawan? Untuk membela diri? Untuk memuaskan hati? Untuk menguji hati?

“ Arif, ada 3 jenis pukul yang kita kena fahami sebagai pengamal Seni Beladiri… “

-          Cikgu Ariffin, 2008 –

Yang aku belajar, ada 3 jenis pukul @  beladiri yang kita kena faham dan kuasai. Seorang pengamal Seni Beladiri yang hebat boleh membezakan antara ketiga – tiga jenis beladiri ini. Yang pertama :

Pukul Ajar – Jenis beladiri ini adalah untuk memberi pengajaran tanpa memberi impak yang kekal. Sebagai contoh, ini dapat dilihat ketika seorang guru memberi pelajaran beladiri kepada anak muridnya. Guru itu dapat mengawal kekuatannya ke tahap minima tanpa mencederakan anak muridnya.

Pukul Patah – Beladiri ini bertujuan untuk mematah gerak lawan ataupun tidak ingin memanjangkan tempoh satu – satu pertarungan. Sebagai contoh mencederakan pihak lawan dengan mencabut bahu lawan ataupun mematahkan tulang lawan dengan harapan pihak lawan tidak dapat meneruskan pertarungan.

Pukul Mati – Beladiri ini adalah tingkat terakhir dalam beladiri. Beladiri ni bertujuan untuk membela diri tanpa mempunyai pilihan yang banyak untuk menyudahkan satu – satu pertarungan. Ancaman pihak musuh yang ramai dan mengancam nyawa. Sama ada kita atau pihak lawan yang menjadi korban. Sebagai contoh dalam satu – satu peperangan.

So, sebelum kita memulakan satu –satu pertarungan, fikirlah mana – mana jenis beladiri yang perlu kita praktikkan. Jangan gunakan kekuatan membuta – tuli tidak kena pada tempatnya. Bersama – sama kita letakkan Seni Beladiri di tempat yang mulia…

Insyallah

-          E . I . j . I –

Being weak are not so hard afterall

No comments:

bloG BudDieS