Thursday, April 9, 2009

PaRt 5 LeDaNg ShoWdOwN – SemAnGaT HuTaN dICabAr JaNgAn






Pendakian kitorang bermula dengan riang dan gelak ketawa. Izzat a.k.a Abang Pecah Lobang masih boleh mereply SMS dinda tercinta. Aku dengan Raja masih boleh borak – borak pasal rancangan melayan sisha perasa Honeydew Al - Fakeh di Puncak Ledang nun di sana. Yang lain plak pulak masih boleh membebel pasal kene bawak beg besar untuk mendaki penuh karisma (Berat weh! Bawak beg takde dalam rancangan asal!). Masa ni semuanya masih bertenaga, masih gagah dan masih perkasa mendaki. Mungkin ini hasil dari tenaga yang dipacu oleh spaghetti dan Teh O yang kitorang jamah kat campsite tadi. Pendakian kitorang jugak ditemani oleh 2 orang Guide a.k.a Penunjuk Jalan Yang Benar a.k.a Budak Baru Abes Skolah. Sedikit info, disebabkan Gunung Ledang ni agak mistik dan banyak kejadian seperti sesat dan hilang terjadi kat sini, setiap kumpulan pendaki wajib mengupah Guide untuk mengelakkan kejadian – kejadian yang tak diingini dari berlaku.(p/s: Jangan poyo - poyo nak naik Gunung Ledang sorang - sorang)

Jujur aku katakan, Gunung Ledang adalah gunung yang agak santai untuk didaki. Ia agak landai dan tidak terlalu curam. Ia mempunyai 6 checkpoint atau perhentian untuk para pendaki melepaskan lelah dan penat (Melepas nafsu dilarang sama sekali!). Untuk checkpoint pertama, Team Circle Of Trust berjaya sampai tanpa halangan. Disebabkan agak jakun dan sedikit teruja (Baru 1st time naik Ledang ni!), kitorang pun mengabadikan kenangan terindah dengan kamera Sony Cybershot 7.2 MP milik aku yang pernah menjadi saksi aku, Raja dan Dobong menakluk Gunung Nuang dalam siri Nuang Revenge (Wahahaha! Berjasa Digicam aku ni!)

Pendakian pun diteruskan. Time ni Adam a.k.a Abang RXZ Open dah mula menunjukkan tanda – tanda pancit (Bukan pancut. Sebut kene betul! Kahkahkah!). Nafas beliau dah mula kurang stabil.Beliau juga dah start pegang – pegang lutut (Btul la cakap ko Dam. Naik Ledang memang lagi senang dari naik Nuang. Wahkahkahkah!). Sementara itu, Pijan a.k.a Abang Rim Sukan dan Has selaku suspek yang pernah mendaki Ledang sebelum ni langsung tidak menunjukkan tanda – tanda penat. Begitu jugak dengan yang lain. Semuanya masih rilek dan tenang. Apa yang paling menarik perhatian aku adalah anak – anak Abang Mi a.k.a Abang Calf Mantap mendaki gunung macam naik bukit je! Diorang boleh selambe je lari – lari melompat je naik atas (Tercabar sungguh! Mesti diorang makan Scott Emulsion nih!). Untuk menyedapkan hati masing – masing, kitorang selaku insan yang lebih dewasa hanya mampu berkata, “Ala, diorang budak – budak. Memanglah stamina lebih sikit. Beg pun diorang tak bawak. Try la bawak beg aku tengok camne…”

Selepas checkpoint 2,3 dan 4 berjaya diatasi, cabaran sebenar Ledang bermula. Perbezaan stamina dan fitness mula memainkan peranan. Salah seorang Guide a.k.a Penunjuk Jalan Yang Benar a.k.a Adik Stamina Ulung telah pun mengaku kalah. Beliau telah tewas di checkpoint ke 3 (Aku pun tak ingat sangat kat checkpoint mana. Tau – tau je dah hilang. Apa punya Guide la nih!). Apa yang mampu beliau lakukan adalah membawa sisa – sisa maruah yang tercalar dan balik ke kaki gunung. Pada masa ini, Raja a.k.a Abang Bicep, Izzat a.k.a Abg Pecah Lobang dan Zul a.k.a Abg Driver VIVA telah jauh mendahului kitorang di depan. Raja a.k.a Abang Bicep telah menunjukkan dan membuktikan hobi beliau mengangkat besi Dumbell di waktu senggang dan menziarah Gym MMU di waktu petang bukanlah sesuatu yang sia – sia dan membuang masa. Izzat a.k.a Abang Pecah Lobang jugak berjaya mempertahankan reputasi beliau selaku wakil MMU dalam acara marathon 10KM manakala Zul mengekori rapat. Takleh blah stamina diorang ni… Makan apa ntah agaknya..

Tinggallah aku, Amin a.k.a Chef Sardin, Ucop, Has, Pijan dan Adam kat belakang. Kalau nak ikutkan Pijan dengan Has dah gerak jauh kat depan tapi disebabkan diorang dah pernah sampai kat puncak Ledang sebelum ni maka diorang tak perlu nak rushing – rushing naik atas. Time ni aku pun dah pancit (Kene la jujur. Memang penat weh!). Lutut aku dah start sakit – sakit. Kesibukan aku sebagai pekerja kolar biru kelas atasan membataskan masa aku untuk bersenam dan mengemaskini stamina. Tapi sesal pun tak guna. Pendakian yang mencabar harus diteruskan…

Bersambung..

4 comments:

Anonymous said...

ledang lg senang la wei dr gunung nuang. Kalo x adam x pancitla. Adam just berbekalkan nekad jer. Stamina dan fitness x penting sgt. Yg penting nekad dan azam. Itu tips dr adam.

3viL X eIjI said...

kahkahkah!!

adam hanya berbekal nekad..

naik ke puncak sebagai matlamat..

tidak perlu sebarang nasihat..

sape yang sound akan disilat..

lahanat..lahanat..

adamizhar.blogstarz.my said...

btul la yg penting mental, kalau ko mental down konpem x sampai puncak nye.. camne nk aktivity outdoor? ade org mental down naek ledang doa pengsan, bengong btul igt org nk angkat die sampai bawah la hahaha

3viL X eIjI said...

kahkahkah..

soal mental dijawab adam..

setelah difikir pagi dan malam..

orang lain pula dikecam..

kerek nanti kena silambam..

lebam..lebam..

bloG BudDieS