Wednesday, April 15, 2009

pArT 9 LeDaNg ShoWdOwN – MeNuJu PunCaK GeMiLaNg CaHaYa MeNgUkir CiTa SeInDaH RaSa





Kabus tebal penuh menghiasi ruang campsite kitorang. Keadaan yang sejuk angkara hujan berterusan memberi dugaan yang maha berat kepada kitorang yang rata – ratanya mempunyai reputasi susah nak bangun kalau dah tido. Tapi misi memanjat puncak Ledang untuk melihat kebesaran Allahu Rabbi menerbitkan mentari di ufuk timur harus diteruskan. Amin a.k.a Chef Sardin menasihatkan kitorang membawa barang seminima mungkin. Pada masa ini juga Raja a.k.a Abg Bicep berpeluang menunjukkan potensi sebenar lampu kepala a.k.a headlamp bernilai rm18 yang aku tolong belikan di Uptown Seksyen 24 Shah Alam untuk menerangi liku – liku pendakian ke puncak yang gelap dan kelam.

Lebih kurang pukul 5 pagi..

Dengan lafaz bismillah dan sedikit doa pelindung pelindung perjalanan, kitorang a.k.a Circle Of Trust membuka langkah meneruskan pendakian ke Puncak Ledang. Memang takleh dinafikan kitorang memang mengantuk tahap maksimum (lagi – lagi aku. Tido pukul bape malam tadi weh!). Tanpa stretching yang cukup sebelum pendakian tadi, aku dah mula mengalami kesukaran mendaki. Lutut dengan pelipat kaki dah start sakit – sakit. Paru – paru plak meronta – ronta mintak oksigen… Aku tengok Adam a.k.a Abg Rxz Open camtu. Ucop pun lebih kurang jugak. Kengkawan lain takde problem aku tengok… Sume gerak laju je.

Kegelapan dan kabus menjadikan pendakian kitorang lebih sukar dan mencabar. Ada time – time tertentu sampai aku terhantuk kepala kat dahan pokok. Pergh!!! Sakitnya jangan cerita! Aku terajang pokok tu sedas dua bagi hati aku puas. Time ni aku dengan Adam berganti – ganti menjadi sweeper part time kat belakang sekali angkara pancit yang tidak menentu. Adam tetap dengan pendirian tegas dan kerek beliau supaya kengkawan lain yang berstamina tinggi jalan dulu. Pendirian kerek Adam menarik perhatian Amin a.k.a Chef Sardin untuk menemani perjalanan beliau kat belakang… Izzat pun turut serta dalam usaha menemani insan – insan yang kurang stamina.

Batu – batu dan curam Gunung Ledang yang berusia ratusan tahun lamanya terus kitorang daki. Abang Mi a.k.a Abg Calf Mantap memberitahu kitorang dah tak jauh dari puncak. Pendakian menjadi lebih sukar apabila kitorang terpaksa memanjat tangga – tangga besi a.k.a tangga bomba dan tali yang licin akibat embun. Memang gayat kalau korang tengok bawah weh! Nasihat aku, takyahlah tengok bawah… Takut korang tak jadi naik je.

Beberapa langkah lagi sebelum sampai ke puncak. Aku dan kengkawan lain dah tak sabar nak memijak lantai Puncak Ledang… Beberapa langkah lagi untuk menyempurnakan misi...

No comments:

bloG BudDieS