Friday, April 10, 2009

PaRt 6 LedaNg sHoWdOwN – DiTiNgGaL sUsAh, DiTeRaJaNg MusNaH






Di satu tempat beberapa ratus langkah dari Puncak Gunung Ledang nun di sana, matahari memancar cerah dan ceria, unggas – unggas hutan berlagu riang gembira, kelihatan 4 orang anak muda terkedek – kedek meredah belantara. Peluh mengalir tidak terkira. Ada yang bersiul lagu cinta. Ada yang pancit senak di dada. Ada yang nak pitam penuh sengsara. Tiba – tiba…

Adam : Oit! Rehat jap! Skru lutut aku macam nak tercabut dah ni. Rileks dulu! Oksigen! Oksigen!

Aku : Uiks! Kalau camni gayanya, Aidiladha kedua baru kita sampai puncak ni! Asik nak rehat je. Budak – budak lain dah sampai dah ni. Abes la kita kene kutuk… Adus…

Adam : Laa… Aku takde suruh korang tunggu aku pun. Kalau korang nak jalan dulu pun takpe. Nanti aku kejar korang (Huh? Btul ke apa aku dengar ni?).

Amin : Takpe – takpe. Adam kata rehat, kita rehat. Adam kata tido, kita tido. Adam kata makan, kita pun makan. Cakap organizer jangan dilawan.

Ucop : Aku pun macam tak larat dah ni. Rileks je la dulu. Kalau sampai awal bukan dapat hadiah pun.

Aku : Aku pun tak larat sebenarnya ni. Hehehe… Oit Dam! Sampai bila kita nak rileks ni? Lama dah ni kita rileks mileks ni!

Adam : Kroih… Kroih..

Time – time camni, aku mula terfikir, kalaulah Dobong a.k.a Abang Telur Goreng Berempah ada, mesti telinga Adam berdarah punya kene kutuk. Saban waktu aku teringat Adam membuat statement ‘ naik Ledang lagi senang dari naik Nuang ‘. Kahkah! Papehal pun aku kagum dengan semangat Adam a.k.a Abang RXZ Open. Walaupun pancit tapi nak jugak naik ke puncak. Semangat camni la kita nak dalam diri setiap warganegara. Cayalah! (Ada sape – sape nak no phone Adam?)

Setelah puas merehatkan diri, kitorang pun meneruskan perjalanan (Takkan nak tido sampai esok kut!). Perjalanan kitorang ke campsite di checkpoint 6 menjadi semakin mencabar. Ada bahagian – bahagian cerun gunung yang memerlukan tali sebagai medium pendakian. Memang mencabar bagi hikers kelas ke – 3 macam kitorang (Sapelah kitorang ni kan.). Setelah agak lama mendaki, kitorang dah sampai ke bahagian terakhir sebelum sampai ke campsite. Kitorang kena memanjat cerun batu yang lebih kurang 50 kaki tingginya (Memang tinggi weh!) Syukur takde pape yang tak diingini masa kitorang memanjat cerun batu tu. Dan Alhamdulillah kitorang berjaya menjejakkan kaki ke campsite. Kelihatan kengkawan yang lain dah sampai. Khemah pun dah siap pasang. Cerita banyak pun tak guna. Nak carik air dulu! Haus!

Bersambung macam biasa..

6 comments:

Anonymous said...

Ledang lg senang dr nuang. Betul...betul...betul..(upin & ipin mode)

3viL X eIjI said...

kahkah..

nak cakap memang la senang..

nampak mudah mata memandang..

kalau nak cuba meh la datang..

kita tengok sapa terbongkang..

malang..malang..

Anonymous said...

Nuang lg tinggi dr Ledang,
Nuang juga lg mncabar dr Ledang,
Tp itu x brmakna fitnes & stamina harus dibuang,
Nnti selalu tdo dan terbongkang.

moral:-Stamina n fitnes penting weyh x kirala gunung 2 senang ke susah.

3viL X eIjI said...

kahkah!

adam sudah terbukti hebat..

naik gunung dengan semangat..

puas sudah dibagi nasihat..

cakap sikit memang tak lekat..

rapat..rapat..

Anonymous said...

kalo kail panjang sejengkal,
jgn diduga lautan dlm,
kalo fitness & stamina x sampai sejengkal,
nnti naik cket nk rehat berjam-jam

Hahhahahahaa
alamatnyer naik ledang pon berjam-jam

3viL X eIjI said...

kahkah..

tidak kira orang mengata..

Adam hanya diam sahaja..

alam sekitar dinikmati bersama..

tak sampai puncak pun pedulik apa..

dosa..dosa..

bloG BudDieS