Wednesday, July 15, 2009

GaBaI JoUrNeY PaRt 2 - DoBoNg YaNg TiAdA DiLuPa JaNgAn






Tangga yang curam dan tinggi betul – betul menguji ketahanan mental, fizikal dan metabolisma aku serta kawan – kawan seGayong yang lain. Jatuh ke bawah (Takkan la jatuh ke atas plak!) dan mati tanpa sempat score suppliment paper adalah pilihan terakhir muktamad ketika ini. Raja a.k.a Abg Bicep terus menunjukkan hasil pembinaan stamina maksimum yang dijana dari penghabisan masa di gymnasium, makan putih telur ayam selasih kampung 5 bijik sehari dan jogging pusing keliling MMU. Amran a.k.a Abg Nintendo Wii pun terus mara dengan tabah di belakang Raja. Aku hanya mampu mengejar kelibat diorang dengan mata… Kaki aku rasa terlalu berat untuk melangkah akibat terlalu lama tidak bersenam dan hidup secara sihat. Sesalku tiada berkesudahan…

Setelah beberapa minit mendaki tangga dan akar – akar kayu sungai, akhirnya kitorang sampai ke destinasi. Tapi kitorang sedikit kecewa kerana hari ini terlalu ramai orang yang turut serta mandi – manda. Serabut sungguh! Apa yang lebih mengejutkan adalah ayam – ayam berempah yang dijadualkan untuk dipanggang masih belum sampai angkara Usop dan Amin yang sangat – sangat komited dan menepati masa. Untuk menebus kehampaan hati yang luka dan perut yang lapar, aku, Raja dan Amran berhasrat untuk melakukan sedikit jungle tracking.

Anak – anak sungai diredah dengan berhati – hati. Biarpun sudah berjuta kali diterokai, hutan masih satu tempat yang sukar untuk diramal dan difahami. Aku, Amran dan Raja terus melangkah ke satu penamat yang tak pasti. Daun – daun renek, akar kayu dan kicauan unggas pantas menggamit memori. Setiap satu detik dan masa yang indah harus dihargai. Cabaran dan dugaan dijadikan azimat pemecah situasi. Kesakitan dan kepayahan jadi medium pencuci rohani.

Setelah hampir 30 minit jungle tracking, kitorang mengambil keputusan sebulat suara 1 Malaysia untuk berpatah balik ke tempat BBQ. Terubat sikit rindu kitorang pada alam sekitar. Langkah pulang disusun ringkas dan rapi bagi mengelakkan kejadian kaki cedera akibat ditusuk buluh betong seperti yang menimpa Naz pada episod Nuang Legacy. Aduiii.. Pedih tu. Sesampainya kitorang di tempat BBQ, Adam a.k.a Abg RXZ Open, Naz a.k.a Abg Buluh Betong, Fuad a.k.a Abg Kembar Seiras dan Bad a.k.a Abg SRM telahpun mandi sambil menunjukkan aksi – aksi terjun tanpa ragu untuk tontonan pada pengunjung – pengunjung air terjun Gabai. Namun yang lebih malang, aksi yang tidak berapa matang ini telah dicontohi oleh srikandi – srikandi Gayong yang turut serta dalam XPDC ini. Adoii… Rosak budak – budak ni.

Aku mengambil kesempatan untuk merehatkan diri sambil meninjau alam sekitar… Usop dan Amin pun dah sampai. Detik – detik untuk BBQ dah tiba!

Sambung lagi… Bajet saspen la.

8 comments:

Anonymous said...

yg pkai tudung kuning kt gmba bawah tu sape ji? comel dowh!

3viL X eIjI said...

Eleh! Buat - buat tanya plak! Jangan usik wooo! Itu semua Adam yang punya!

adam said...

amboi.. aku jugak.. yer la empat2 tu aku punye.. eiji yg ngorat sumer.. die takut ain tau jer

3viL X eIjI said...

uiks?biler mase plak aku ngorat?fitnah wooo...

adam said...

byk btul pesann dr abg eiji aritu yer suh die sopan santun la ape la.. suh ain ko sopan santun suda hahaha.. sopan ker?

3viL X eIjI said...

ain tu kan aset..kene la suruh die bersopan santun.baru la ramai org masuk Gayong..apada..

adam said...

hahaha.. ain pon cekak.. ramai gak masuk cekak.. cam ne tu bang eiji

3viL X eIjI said...

cekak?apa itu cekak?sy taktau cekak tu apa?

suruh budak cekak masuk tournament la klu berani..

bloG BudDieS