Tuesday, February 24, 2009

PaRt 10 NuAnG ReVeNgE – sEsApA YaNg kEhIlAnGaN MaRuAh dI AtAs PuNcAk, sIlA KuTiP dEnGaN seGeRa






Dalam saki baki pendakian berbekalkan nawaitu dan misi mengutip Maruah dan Kehormatan kitorang kat Puncak Nuang, aku telah memantau, mentelaah dan dengan sukses mentakrif kesimpulan yang kukuh bahawasanya kengkawan aku suma dah takde problem mendaki untuk naik terus ke puncak. Setiap suspek terbabit kelihatan laju, pantas dan fokus memanjat batu, pokok2 renek dan denai yang menjadi dalang penghalang niat memecahkan Egois cabaran Adam a.k.a Abg RXZ Open. 2 – 3 ekor pacat penghisap darah melekat kat buku lali pun kitorang tak kisah! Kitorang masih utuh, yakin, tawadu’ dan istiqamah untuk mendaki. Mungkin sebab kitorang dah terlalu dekat dengan puncak so malas la pulak nak bzbody fikir benda2 remeh temeh dan sampah ni ( Dah jauh dah kitorang jalan. Takkan nak patah balik pulak? Gila ke!!) Time ni kitorang langsung dah tak nampak Raja a.k.a Abg Bicep. Bicep beliau pun kitorang tak nampak. Apakan pulak Tricep beliau. Bagaimanakah nasibnya? Sesatkah En. Raja? Amin a.k.a GPS Bergerak ada bagitau kalau tersalah jalan semasa pendakian ke puncak, boleh terus tembus hutan ke Janda Baik. Kalau nasib baik lagi boleh terus tembus dan berambus pegi main Roller Coaster dengan Solero Shot kat Genting Kota Keriangan. Damn! Jauh minda aku yang cerdas menerawang memikirkan situasi negatif yang berkaitan . Tapi buat apa nak fikir bukan2. Aku rasa beliau dah sampai dan baring2 rileks kat puncak tu sambil bermuhasabah dan fikir apsal la kitorang ni lembap level maksimum sangat nak sampai ke puncak. Laptop berjenama Compaq Presario 3000 kepunyaan Adam a.k.a Abg RXZ Open pun tak lembap camni! Amin a.k.a Chef Sardin tak putus2 memberikan motivasi berbentuk khutbah dan Moral Boost ikhlas yang tak berbelah bagi untuk kitorang terus mendaki. Dan ternyata usaha Amin tak sia2. Akhirnya, beberapa detik sebelum pukul 12 tengahari mengikut zon GMT +8.00 Kuala Lumpur dan Malay Peninsula Standard Time, tapak kaki kitorang telah berjaya memijak lantai Puncak Gunung Nuang. Alhamdulillah. Di sinilah semuanya bermula… dan di sinilah jugak Egois, kata2 nista dan cabaran menawan Gunung Nuang En. Adam telah tamat.. Hahaha! Akhirnya…

Sesampainya di puncak, aku tak melengahkan masa untuk poyo2 menjerit macam baru 1st time naik gunung dan terus mendokumentasikan segala memori di puncak menggunakan Cybershot 7.2 MP. Setiap individu termasuk Amin dan Dobong yang anti kamera melakukan pose panas secara begilir2 ketika bergambar untuk ditunjukkan dengan bangga kepada kaum keluarga,rakan taulan dan sahabat handai. Malangnya, keadaan puncak Gunung Nuang pada ketika itu agak menyedihkan kerana dipenuhi sampah sarap. Tanpa perlu siasatan susulan, kitorang mendapati sampah sarap itu berpunca daripada budak2 Sekolah Henry Gurney yang kurang kesedaran sivik tentang alam sekitar ( Memang patut masuk Henry Gurney pun!) Mulut Raja terkumat kamit mengutuk habitat budak2 sekolah Henry Gurney tersebut. Hatinya sedikit kecewa.. Masih adakah ruang untuk mereka insaf?

Tanpa banyak masa ruang mempedulikan hamjadah tu suma, kitorang pun melantak nasi goreng sardin yang dimasak Amin a.k.a Chef Sardin ketika di Kem Lolo. Tapi dengan dukacita diumumkan misi aku dan Dobong menjadi Muslim pertama melayan sisha perasa anggur berjenama Al Fakeh di puncak Nuang telah gagal kerana kitorang kehabisan sumber air mutlak. Dobong terus mengisi kekecewaan beliau dengan tido di atas daun2 kering di sekitar puncak. Zack a.k.a Abg Tunangan Orang pulak bajet romantik dengan melakukan vandalisme kepada alam sekitar dengan cara mengukir nama beliau dan tuning beliau di kulit pokok. Seterusnya, Amin memberi arahan supaya kitorang rilek cukup2 dan pukul 1 nanti kitorang akan turun balik ke Kem Lolo. Meskipun sedikit tension dengan isu2 berkaitan, kitorang tetap puas dapat naik ke puncak. Misi kitorang menawan puncak tercapai. Pandangan Adam terhadap stamina Aku dan Dobong pada Misi Nuang Pertama ternyata hanya spekulasi untuk menutup mata pihak2 berwajib semata - mata.. Cabaran Nuang telah berakhir dan kitorang dapat rasakan cabaran lain pulak menanti kitorang pasni.. Tupai2 comel dan manja di puncak menjadi saksi. Tanpa kitorang sedari, Kelab Kembara UITM semakin hampir ke puncak..

No comments:

bloG BudDieS