Wednesday, February 18, 2009

PaRt 8 NuAnG ReVeNgE – PuNcAk peNgAsIh, BuKaN tEmPaT MeMaDu KaSiH. sEkIaN TeRImA KaSih



ePisOd 1 : KeBaNgKitAn dI HaRi pEmBaLaSaN

Perjalanan ke Checkpoint seterusnya, Puncak Pengasih betul2 menguji ketahanan mental dan fizikal kitorang. Dengan jalan yang penuh selut dan berbatu, pacat yang merayap tanpa mengira waktu dan individu, serta cerunan gunung yang tinggi tak berpenghujung seperti tak memberi keizinan untuk kitorang mendaki naik ke puncak yang satu ( Macam syair la plak! ). Pada tika dan saat ini aku seakan akan telah mengaku kalah. Paru2 menjadi sesak. Kondisi kaki kiri aku yang berdarah tanpa henti akibat tersepak akar kayu asli tanpa sebarang pewarna tiruan di tengah perjalanan sebentar tadi menjadi penghalang terunggul. Astagfirullah… Aku beristigfar panjang. Aku tak mampu lagi mengangkat kaki untuk mendaki. Setiap kesakitan menjalar ke seluruh tubuh aku yang bidang. Pada detik ini jugak aku merasakan cabaran Adam a.k.a Abg RXZ Open bagaikan soalan kimia no 2 bahagian subjektif dalam peperiksaan percubaan SPM tahun 2001 yang terlalu sukar untuk dijawab! Gelak hilai tawa Adam dan kengkawan lain membakar, memperkecilkan dan mempertikaikan kredibiliti aku sebagai pemanjat gunung separuh masa ketika misi Nuang pertama dulu mula terngiang2 memenuhi halwa telinga. Hati aku mula pedih dan bisa. Lahanat! Aku bukan selemah yang diorang sangka. Diorang silap..

Situasi yang sama jugak terjadi pada Dobong a.k.a Abg Telur Goreng Berempah. Faktor kesihatan yang tak menentu menjadi duri dalam daging. Melayan sisha di puncak bukan lagi satu keutamaan ketika ini. Aku rasa Dobong pun dah lupa beliau ada membawa balang sisha di dalam beg mendaki yang dibeli di Langkawi dan dihadiahkan dari ibu tercinta. Amin selaku Kapten mula mempersoalkan kesungguhan dan integriti Dobong dalam misi mendaki. Dobong mula melakukan tindakan drastik untuk mengubah keadaan genting tersebut. Painkiller mula ditelan untuk melegakan kesakitan yang menimpa. Biarlah nyawa menjadi galang gantinya, asalkan maruah yang tercicir di puncak dapat dikutip balik. Api keazaman mula terpancar kembali di mata Dobong. Prestasi sebagai Racer game racing terkemuka yang dipertaruhkan harus dijaga.. Tak kira apa pun..

Afik a.k.a Abg SMS Tak Sampai pun tak mahu ketinggalan dalam bab2 sakit dan cedera ni. Kesakitan hamstring kaki kiri membuatkan beliau menjadi lebih redha dan tabah. Mungkin reputasi beliau sebagai pendaki gunung berpengalaman sebelum ini menjadi dorongan. Air mula diteguk untuk mengelakkan dihidrasi. Beliau harus membuktikan kepada Amin bahawasanya rekod2 pendakian beliau sebelum ini adalah valid. Itu menjadi tekad untuk terus maju ke depan.

Raja a.k.a Abg Bicep dan Zack a.k.a Abg Tunangan orang terus meninggalkan kami jauh di depan.(Ntah2 dah sampai) Aku dah tak nampak diorang dah.Terlalu jauh untuk dikenang. Bunyi2 siamang mula menemani perjalanan kitorang seakan2 siamang2 tu dah lama kenal kitorang. Amin menasihatkan kitorang jangan sekali2 menyahut panggilan2 tersebut.. Jangan..

Bersambung

2 comments:

MZ said...

aku pun pernah kena gigit pacat kat kaki.
darah tak berenti kuar.
dulu masa 1st year takut gila.

skarang kalau gi camping selamba je ngan pacat.

3viL X eIjI said...

aku pun dlu slalu gak kene gigit pacat..

skang ni klu camping pacat lak kene gigit..

ahahaha..

bloG BudDieS