Thursday, February 12, 2009

PaRt 5 NuAng ReVeNge – LukA dI HaTi siApA yAnG TaHu



Dalam perjalanan menuju ke puncak Nuang, Amin a.k.a Kapten Serba Boleh telah menerangkan yang Gunung Nuang mempunyai checkpoint atau dalam bahasa Jawa RnR (Rehat dan Rawat). Kat tempat tu nanti kitorang boleh decide sama ada kitorang mampu naik ke puncak atau tak. Tambah Amin, kita patut sedar kemampuan diri kita ada di mana. Kalau tak larat mendaki, renunglah diri di depan cermin toilet MMU kat fakulti FCM hingga ke hari tua dan terimalah hakikat diri ini sebagai manusia dayus (mentang2 Amin dah naik banyak kali). Aku mengambil kata2 Kapten Amin a.k.a Peta Bergerak itu sebagai pembakar semangat yang jitu dan aku mengingatkan diri sendiri dan Jamaah solat Jumaat yang lain untuk tidak menjadi insan dayus tersebut..tidak sama sekali! Klu budak2 pompuan budak usrah MMU bertudung labuh kaler hitam berjilbab boleh sampai ke puncak, nape bukan aku dan Dobong yang gagah? Nape?


Aku taktau la orang lain camne tapi aku mempunyai misi yang penting untuk dilaksanakan. Selain mencabar diri ke tahap maksima, Aku juga tak mampu lagi membiarkan telinga aku berdarah dan bernanah mendengar cacian dan cabaran en. Adam a.k.a Abg RXZ Open a.k.a Abg Spark untuk aku sampai ke puncak. Sampai takleh tido malam dibuatnya! Nak tido siang pun tak nyenyak! Nak buat ape2 pun serba serbi tak kena (kene gelak adalah!). Dobong a.k.a Abg Telur Goreng Berempah pun tentu dan konfem mempunyai impian yang serupa. Beliau pun harus membuktikan kepada Amin a.k.a Abg Tukang Tambah Panas No. 2 bahawa latihan kardiologi dan gymnasium fitness yang dilakukan beliau sebelum ini membuahkan hasil yang sepatutnya. Apa guna maruah diri ini dijulang tubuh tetapi diinjak sesuka hati oleh rakan seperjuangan yang tido sebantal tapi mimpi lain2? Ape guna main Drift menggunakan stering USB Momo Logitech secara multiplayer online sampai markah berjuta dalam game GRID Patch 1.3 tapi hati tak tenang? Hanya berposing di depan kamera Sony Cybershot 7.2 MP di atas puncak Nuang boleh menjadi bukti atau Hard Evidence dalam bahasa CSI Miami untuk menutup mulut dan menafikan kritikan pedas insan2 yang telah mendahului kitorang untuk sampai di puncak Nuang di samping menenangkan hati kitorang yang gundah gulana angkara cabaran insan2 itu.. Hanya itu saja impian kitorang.. Tiada yang lain..


Iltizam dan semangat untuk tidak mahu dijadikan bahan cerca dan tawa orang kampung MMU Cyberjaya mengiringi pendakian kami ke Kem Pacat, Checkpoint kitorang yang pertama. Jalan penuh berliku seperti akar kayu yg berusia ratusan tahun lamanya, lumpur akibat rintik2 hujan dan pacat hutan yang dahagakan darah jenis O dan AB ada di depan kitorang dan 1001 ujian yang tidak diramal akan kitorang tempuhi dengan sabar dan jantan…perjalanan diteruskan..

2 comments:

Anonymous said...

tak hingat punye power ayat ko.. boleh jadi penulis novel kalu camni...

3viL X eIjI said...

kahkah! tak best la tulis novel.. takleh kutuk member2..kahkah..

bloG BudDieS